GO UP

Storfamilien på cruise

Publisert 18.03.19

Jeg har vært så heldig å fått ta med storfamilien på cruise!

For en fantastisk måte å reise på med barn og barnebarn! Jeg har reist mye på cruise som voksen og bestemte meg for å ta med små og store på ukescruise i Karibien for å feire stor dag.
Selvsagt er det en kostbar affære, men samtidig ble det et minne for livet, og selskap hjemme ble droppet.

Med tre gutter på 2, 4 og 9 og foreldre var vi 9 som reiste på den store reisen.

Jeg startet planleggingen vel ett år før reisen, og julegaver ble droppet i to år. Vi valgte cruiserederi etter barna og lommeboken og endte med en fantastisk opplevelse på MSC Seaside med flotte lugarer. Mat og drikkepakke inkludert – noe som gjorde det enkelt for små og store. Som førstereis med MSC Cruises var jeg veldig spent på hva jeg kunne forvente og litt engstelig for et skip med 5 000 gjester ombord.  Den første positive overraskelsen var innsjekkingen i Miami som gikk som smurt og ingenting tok lang tid.

Lugarvalget var supert. Vi hadde to standard balkong lugarer og en Aurea suite foran i skipet ved siden av hverandre. Med suitens oppholdsrom og babycall om kvelden på rom med sovende barn, ble det hyggelige og avslappende kvelder for oss voksne.

To-åringen var strålende fornøyd med å få egen stor seng med storebror i køya over hvor sikringen var god. Vi som hadde suiten kunne boltre oss i plass, og hver morgen kom gutta inn til oss og nøt å sitte i senga med «besse» og se på IPAD og TV (I god tid før soloppgang). En rolig stund før dagen startet.

nordmannsreiser, cruisereiser, cruise

Å reise med barn byr på enkelte spesielle hensyn, og jeg tror alle vet at mat alltid er et tema. Barn elsker buffet og muligheten for å spise akkurat hva de vil og så mye eller lite de vil. Det ble fort litt hektisk til frokost og lunsj i buffetrestaurantene, men den ene på dekk 5 hadde også bord ute – det liker vi nordmenn. Vi voksne delte på å prøve spesialrestauranter, og et av mine beste måltid var lunsj på sushirestaurant hvor en rett kostet $18 og med nok mat til to. Fantastisk bra!

Med en vilter 2-åring som ikke vil sitte ved bordet var vi heldige som var plassert i hovedrestauranten nær vegg og med litt plass til å ha en vogn. Når han ble for urolig var vogna og en smokk redningen. Barnemenyen var grei, men ikke mer, så det ble nesten samme mat hver kveld, men de hadde så mye resten av dagen så det var aldri noe problem. Gratis is, brus og juice gjorde mer inntrykk.

Der det er vann, der trives barn.Vi fant fort første dag et av flere bassengområder med fine liggestoler og plasser for voksne, liten lekeplass for de minste og bassengområde med sklier. For 9-åringen som er som fisken i vannet var det topp, og de to små var de sprekeste i skliene – ingen frykt.

Det er lett å aktivisere barn som har hverandre, og på tross av aldersforskjellen hadde de stor glede av å være samme.

4-åringen elsket å være på barneklubben. Åpningstidene der var litt rotete, men han tilbrakte all den tid som var mulig der. Lærte dans og sang og hadde oppvisning i teateret – på tross av at han ikke snakket noe språk som andre. Barn kommuniserer på en annen måte.

2-åringens barneklubb krevde voksne til stede og var også vellykket, og en pause fra utendørsleken for den voksne som fulgte. 9-åringen er litt engstelig for nytt – mer trygt å være med de voksne.

Dans på dekk ved «Manhattan» Beach falt i smak for alle. Stor stemning med mange på gulvet og spesielt for 4-åringen elsker å danse. Veldig gøy med dansing sammen. Inne prøvde vi oss på dans om kvelden før barnas leggetid også men der var musikken traurig.

nordmannsreiser, cruisereiser, cruise

Fine show om kvelden om enn litt ensformig, men mer for voksne enn barn.

Cruise er jo mer enn å bare på skipet og vi hadde fire dager i land, Cozumel i Mexico, Grand Cayman, Ocho Rios på Jamaica og Nassau, Bahamas. Alle steder byr på strender og varme.

Ingen sak å komme av skipet. Med barnevogn fikk vi egen utgang og alle 9 fulgte med barnevogna alle steder vi kom til. På Jamaica kjøpte vi dagpass på et 5*all inclusive Resort – fantastisk for alle sammen, bare litt for kort dag. Med seilbåter, badeanlegg og sklier og deilig mat ble det helt topp.

nordmannsreiser, cruisereiser, cruise

På Grand Cayman er det tenderbåter til havnen og barnefamiliene hadde bestemt seg for å være ombord. Det ble stor nedtur da bassengene ble stengt for vedlikehold denne dagen uten at beskjed ble gitt og barneklubben var stengt. Det var uheldig. Vi voksne som var i land fant fort en fantastisk snorkelstrand i Georgetown med utrolige fisker og blekksprut og alt innen gangavstand fra piren.

Cozumel ble et høydepunkt med stor feststemning! Vi fikk leid egen drosje og kjørte rundt øya. Stoppet på en unik og spesiell restaurant med utsikt over havet, høyt støynivå, masse deilig mexikansk mat og drikke, papegøyer og med «cash only». Vi ble sikkert lurt, men både små og store hadde en fantastisk opplevelse. Dessverre var det mye tang på strendene så det ble lite bading, men en dag som vil huskes.

I Nassau gjorde vi forskjellige ting, med strand, glassbunnbåt for barna og luksusdag for de godt voksne. Og det ble en fin dag for alle. Her var det imponerende å se 5 cruiseskip sammen i havnen hvor vi lå side om side med Disney Cruise og Celebritys nye Edge. Det gjorde også inntrykk.

Selvsagt går det penger underveis. Der vi tok drosje i land gikk det noen kroner, men vi opplevde verdens hyggeligste og reale drosjesjåfører alle steder. Spesielt på Jamaica og Nassau hvor vi fikk omvisning uten ekstra kostnad og historier om hverdagslivet og familiene til sjåførene. Det gav oss en god latter og gode minner.

Ikke ta første og beste drosje I havna er en anbefaling, de lenger bak har bedre priser og er ikke så pushy. Som regel er det en som «selger inn» tjenesten og en annen som kjører.

nordmannsreiser, cruisereiser, cruise

En super vellykket ferie! Vi gleder oss til neste tur med «gjengen» vår som vokser!

Vil du også reise med storfamilien på cruise?

Kontakt Cruisereiser

10 gode grunner å reise på cruise
Spennende cruisetilbud

Alle de avbildede har gitt sitt samtykke til at bildene publiseres