GO UP

Jorda rundt med cruiseskip 2023 – av Roar

Publisert 19.01.24

En god kunde av Cruisereiser har vært på en drømmetur – jorda rundt med cruiseskip. Seilingen gikk med MSC Poesia.
Les hans spennende artikkel: Stikkord fra Jorda rundt med cruiseskip 2023.

Etter flere år med utsettelse på grunn av koronaepidemien fikk vi endelig gjennomført vår reise på 119 dager om bord og en natt på hotell, det vil si 120 dagers reise. Vanlige reiseforsikringer gjelder kun for reiser på inntil 30 eller 90 dager.
Første stikkord er derfor at du må huske å utvide din reiseforsikring for så lange reiser.
Vi reiste alene, kona og meg. Vi var to av 2 147 gjester om bord. Av disse viste det seg å være 22 nordmenn, ca 40 svensker, noen dansker, mange tyske, italienske og franske, samt folk fra mange andre land. Vi fikk opplyst om bord at det var ca 40 ulike nasjonaliteter om bord.
Grunnen til at vi har antallet på de norske og svenske er at ildsjeler i hver av disse gruppene tok initiativ for å samle oss til bli kjent møte.

Vi reiste i den tro at de fleste reisende ville være pensjonister, men det viste seg å ikke stemme. Stikkordsmessig kan vi dele de reisende i følgende grupper:

A. Pensjonister i god/normal form.

B. Pensjonister/pleie”passienter” hvor en av de reisende fikk hjelp av den andre. (Rimeligere og mer spennende å være på cruise istedenfor pleiehjem) Denne gruppen var bla. folk med rullestol, krykker/staver, demente og tidvis aggressive/høylytte personer.

C. Yrkesaktive parr og single på sitt livs drømmeeventyr.

D. Barnefamilier med barn fra bleiebarn til konfirmanter. (tipper ca. 20 familier)

Ca. 300 av de reisende var single, og noen aktiviteter var rettet mot denne gruppen.

 

Lugartyper.
Selv om vi har rimelig god råd valgte vi å gå for en innvendig lugar da prisdifferansen opp til balkonglugar var ca 100.000,- dvs. en eller to ferier til for oss. Vår lugar var på dekk 11 og i klassen Fantastica (MSC-kategori) Jeg vil tro at valg av lugartype er det vanskeligste valget som må tas før bestilling, og husk at du neppe får byttet lugar om bord hvis cruiset blir utsolgt.

Hvis vi skulle ha gjort tilsvarende reise på nytt hadde vi nok på nytt valgt innvendig lugar, men for våre to neste bestilt cruise som er på 14 dager i 2024 og syv dager i 2025, har vi bestilt balkonglugar.

Utvendig lugar med kun vindu gir for oss ingen mening, da det primært er mørkt ute da du er på lugaren.

Personlig har jeg tendenser til klaustrofobi, så jeg var veldig spent på hvordan fire måneder i innvendig lugar ville bli. Spesielt etter to år med pandemi, krav til koronatest tatt maks 48 timer før ombordstengning, og frykten for at alle måtte holde seg på lugarene over lenger tid. Dette skjedde heldigvis ikke, så korona var glemt etter en uke om bord.

Da vi kom til varmere strøk ble det imidlertid litt for varmt på lugaren, selv om vi hadde stilt vår romtermostat ned på minimum. (Vi liker å sove litt kjølig) Løsningen på dette problemet var at jeg kjøpte en elektrisk vifte som vi plugget i stikkontakten før vi la oss. Vel anvendte ca 250 kroner kjøpt på land i en av de første havnene.

 

Internett.
Internett var svært høyt priset på vår reise, ca 7 500,- pr. enhet, En telefon er en enhet, ett nettbrett er en enhet, og en PC er en enhet, osv. Vi valgte derfor å kun kjøpe en internettpakke som vi koblet vår PC opp til. På denne delte vi så tilgang til e-post, internett bank, osv.

Båndbredden om bord er normalt langt dårligere enn det vi er vant til i Norge, det samme gjelder samtidighetsfaktoren. Dvs. da mange er på nett går det tregt, til tider VELDIG tregt. I tillegg var det flere steder hvor det var svært dårlig dekning, for eksempel på lugaren.

Mobildekningen til havs blir fort også VELDIG kostbar da det går via satellitt. Vår løsning var derfor gjennom hele cruiset at mobiltelefonen ble satt på Flymodus da båten forlot havn. Basert på behov og anløpshavn avgjorde så om flymodus ble slått av ved neste ankomst. Dvs i Europa var mobilen på, men i mange andre land ble Mobildata slått av da Flymodus ble slått av. Dette handler kun om å spare penger.

I de fleste havner var det gratis wifi i terminalbygget. (brukes på eget ansvar med tanke på sikkerhet)

 

Kodebrikke til nettbanken.
Husk at du er på tur og ikke er hjemme der alt funger slik du er vant til. BankID på mobil er en ubrukelig løsning hvis mobilen din ikke er på nett. Finn derfor frem din gamle kodebrikke, eller aller helst bestill en ny i god tid før avreise så slipper du at denne går tom for batteri på reisen. Prøvekjør betaling via denne hjemme så du husker koder og repeter bruken før regningene dine begynner å forfalle under reisen.

Samme løsning ble også brukt mot Skatteetaten, Digipost, osv.

 

Reservemobil og/eller ekstra SIM-kort.
Hva gjør du hvis mobilen din blir borte eller slutter å virke på en så lang reise?

Du kan selvfølgelig velge å nyte ferien, og med mobilen i flymodus mye av tiden sik vi levde, så går nok det på et vis.

Vi hadde imidlertid tatt med oss både en ekstra mobiltelefon, og et nytt ubrukt SIM-kort fra vår teleoperatør, for tiden Telenor.

SIM-kortet ble redningen for en av de andre norske om bord som mistet sin mobil og kjøpte en ny mobil i Japan. Noen e-poster med Telenor kundestøtte og så var han på lufta igjen. (Ja, e-post fungerer fortsatt best da du og kundestøtte er i ulike tidssoner.) Om det hadde vært mulig å bruke e-SIM (innebygget i telefonen) testet vi ikke, men ofte er de gamle løsningene faktisk best.

Han som mistet telefonen hadde også sikkerhetskopi av den gamle i iCloud (internett skylagring hos Apple) så etter noen timer via gratis wifi i terminalen i havn var hans kontakter, avtaler, e-poster, bilder, osv. også tilbake i den nye mobilen. Det eneste han mistet var alle bildene han hadde tatt på cruiset da telefonen ikke var sikkerhetskopiert pga manglende eller for dårlig internett om bord. Med andre ord ett viktig læringspunkt.

 

Fotografering og sikkerhetskopiering av bilder.
Mange bruker jo nå mobilen til alt, også som eneste fotoapparat. Som du sikkert vi forstå vil det nok bli tatt MANGE bilder på en jorda rundt reise. Du bør (les MÅ) derfor tenke på følgende rundt dette tema:

  1. Har jeg nok lagringsplass
  2. Er jeg villig til å miste alle bildene eller skal jeg kopierer/sikkerhetskopiere disse til andre medier
  3. Husker jeg hvor bildene er tatt, eller trenger jeg ett system/mappestruktur for lagring og gjenfinning.

Jeg tipper at hvis du svarer ærlig på disse tre spørsmålene så gir du selv tre NEI til svar. Husk derfor å tenk igjennom og lag og test en løsning for dette før du reiser så slipper du å miste noe.
Det samme gjelder for bruk av andre fotoapparat.

 

Dagene om bord.
Dagene om bord kan deles i to typer. De dagene båten er i havn, og de dagene båten er til sjøs uten anløp. På vår reise på 119 dager var vi til sammen 55 dager til havs. Lengste strekning var på fem sjødager. Før vi reiste var vi redd for at så mange sjødager ville bli kjedelig, men der tok vi heldigvis feil. Dagene til sjøs var faktisk de roligste dagene uten tider som må passes, eller andre stress faktorer, i den grad man blir stresset på en så lang reise.

Det er mange ulike aktiviteter som tilbys om bord hvis man ønsker å delta. Eksempler er trim, dans, håndarbeidskurs, foredrag om kommende havner, foredrag om kommende utflukter, og ulike aktiviterer/konkuranser ved bassenget. Felles for flere av de var ett unødig høyt lydnivå etter vår smak. I tillegg kan man selvfølgelig lese, bade, sole seg, gå tur (rundt og rundt, men stor båt), trimme, rydde i bilder, skrive, være på internett for den/de enhetene du har betalt for, men husk at slike dager er nettets hastighet avhengig av hvor båten er i forhold til dekningen, samt hvor mange samtidige brukere det er.

De dagene båten er i havn skal du kanskje være med på en utflukt. Da vil du senest dagen før få din billett som opplyser om oppmøtetid, buss nummer og annen eventuell relevant informasjon. Slike utflukter er normalt delt inn i ulike språk slik at de vi nordmenn havner på er de engelskspråklige bussene. På vår reise var oppmøte sted alltid i teateret før man så skulle gå samlet ut til sin buss. Her var det imidlertid så mange som skulle være smarte for å sikre seg beste plass på bussen, at de derfor gikk direkte ut på brygga for å finne sin buss, før de andre. Hvis utflukten også kunne ta med folk med bevegelsesvansker eller andre medisinske grunner så ble det reservert egne seter foran i bussen.

Kreativiteten for å komme først på bussen var overraskende og til tider sjokkerende STOR.

Rederiet på vår reise innførte tiltak for å prøve og få orden på dette, men med blandet resultat. Enkelt personer definerte jeg som ”Fake handicap” da de stilte med krykker og til og med rullestol da de skulle på utflukt, mens de inne på båten vant dansekonkurranser.
Vi hørte om episoder med både krangling og til dels slossing ved bussene, men vi opplevde aldri dette selv på de engesltalende bussene. Det virket på oss som om franskmenn og Italienere her var verst i klassen.

På vår reise var 15 utflukter med i billettprisen, resten kan man kjøpe ekstra hvis man ønsker.

Generelt kan det sies at utfluktene som bestilles om bord er dyre (overpriset), men da er man garantert at båten ikke reiser fra deg, hvis din buss får problemer og blir forsinket. Reiser du isteden med taxi, eller buss som du har bestilt selv, er du selv alene ansvarlig for å rekke båten. Vi opplevde ett par ganger under vår reise at andre passasjerer kom til tom brygge. Husk derfor ALLTID da du går på land å sjekke skiltet med siste frist for å være tilbake på båten. På vår reise var det blant annet en familie på fire, med tre av de på utflukt i leid bil og ikke fått med seg at avgangstiden var endret i forhold til opprinnelig program.
Datteren (16 år) på båten ble da alene ”hjemme” en ukes tid før de ble gjenforenet når båten kom til Dubai, og da var familien noe fattigere etter å ha betalt for både fly og hotell for mange tusen.

I de aller fleste havnene var det mange som tilbød de samme rundturene som du kunne kjøpe på båten, og langt rimeligere. Kvaliteten og sikkerheten på kjøretøyene som ble brukt var derimot ganske tvilsomme noen steder. Bruk derfor sunn fornuft og tenk sikkerhet. På vår reise ble to personer drept i trafikkulykke da se satt foran i en TukTuk.

I noen havner var det også mulig å spasere på egenhånd rett fra båten. Andre steder var det ikke lov å gå på brygga av sikkerhetshensyn, da var det satt opp buss ut av havneområdet.

 

Antrekk om bord.
På denne reisen var det to kleskoder, uformelt til daglig og galla en gang i mellom. For de som ikke liker å pynte seg kan det spises i buffe restauranten, men det var ingen håndheving av oppfordringene til pent antrekk under galla kveldene, selv om de fleste hadde kledd seg pent.

 

Maten om bord.
Vi synes maten om bord var veldig god. Til alle måltider kan du velge mellom selvbetjening i buffet med veldig godt utvalg, eller frokost, lunsj, eller middag fra meny. Menyen til middag var ny hver dag, men med noen faste retter i tillegg. På vår reise var buffet-restauranten på dekk 13 og lunsj og middag på dekk 6 eller dekk 5.
Til middag var det fast bord på dekk 5 ved ett fire-manns bord med to andre fra Norge. Vi hadde første bordsetting kl 18:30 og andre bordsetting var kl 21:00
Til lunsj på dekk 5 kunne du be om tomanns-bord hvis du ønsket det, eller bord opp til åtte personer basert på språk, det vil da si engelsk for oss fra Norge. Vi ble derimot en norsk fast lunsj-gjeng på seks som da delte seksmanns-bord.
På kvelden ble det servert pizza og noen ganger rundstykker frem til drøyt midnatt.

 

Drikke om bord.
I vår billett var det med drikkepakke til lunsj og middag. Da kunne vi få vin og øl/brus, vann i de mengder vi ønsket.

Det var stadig nye viner som ble tilbudt under reisen, og vi er ikke jålete i smaken, så vi var veldig godt fornøyd med tilbudet/utvalget.

For de som ønske det er det også mulig å kjøpe til ekstra drikkepakker for bla å kunne velge dyrere viner til maten. Disse drikkepakkene gir også et utvalg av dringer etc. i båtens mange barer.

For oss uten ekstra drikkepakker ble drinker i baren bestilt på vanlig måte og hvor lugarnøkkel leveres som betalingskort og hvor du må undertegne på kvitteringen i tillegg.

Under reisens gang fikk vi ca en gang hver måned en økonomisk oversikt over forbruk, med belastning av det kreditt/betalingskortet du selv har aktivert på automater om bord. På de samme automatene kan du også selv etter eget ønske se på påløpt forbruk via skjermen på automaten.

Isbiter kunne hentes på automater i buferestauranten døgnet rundt. Drikkevann var på flasker i barene.

Vi brukte ikke roomservice under vår reise, og hvis du foretrekker frokost på lugaren bør du nok opp på minst balkonglugar for at det skall være egnet plass for dette.

 

Tøyvask og renseri.
På vår båt var det kun fellesvaskeri, dvs. ingen vaskemaskiner vi kunne bruke selv. Vi tok derfor med oss en pakke Biotex for selvvask av sokker, kortarmede sommerskjorter, og undertøy, etc. (Vi hadde med oss fire stk kofferter a 23 kg.)

Ved behov brukte vi fellesvaskeriet ved å putte tøyet i posen til dette og fylle ut antall og ønsket behandling. Denne ble så tatt med av lugarbetjenten da han stelte rommet, noe han gjorde hver eneste dag. Sendte også inn en dressjakke til rensing. Alt tøy ble returnert til lugaren allerede neste dag.

På lugaren fikk vi nye håndklær to ganger hver dag og ved bassengene kan du selv bytte håndklær så ofte du ville. Hvis du er opptatt av miljø og energiforbruk ser du fort at cruisenæringen har ett stort potensial til forbedringer.

 

Show og teater.
Så å si hver kveld var det ny forestilling. Forestillingene var en blanding av fast show bemanning som var med på hele reisen, faste musikere med tre operasangerer som var med på hele turens, innleide artister med som regel to ulike show, samt noen lokale forestillinger da vi lå i havn. Kvaliteten var jevnt over veldig god, men i spenn mellom topp internasjonal aktuell artist, til til dels utgåtte artister hvor best før datoen på noen hadde utløpt. I tillegg må det tilføres at det er veldig vanskelig å kunne tilby noe som passer alle aldrene og alle nasjonaliteter/kulturer. Den faste showbemanningen om bord var VELDIG bra og hadde ENORMT mange flotte og imponerende kostymer og antrekk. Tror også det var noen personbytter under reisen.

 

Betjeningen om bord.
Utrolig mange hyggelige ansatte, totalt ca 950 personer. Vår båt var til tider underbemannet i følge restaurantsjefen, men det merket vi lite til.

Vi har faktisk hatt kontakt med flere av de ansatte etter at vårt cruise var avsluttet.

 

De andre passasjerene.
Som nevnt innledningsvis var det 22 norske og ca 40 svenske om bord. Noen av disse var de vi hadde mest kontakt med og mer eller mindre faste rutiner med om bord. Det ble også avholdt to norske middager fordelt på to bord, faste bokbyttedager osv.

Vi fikk også nye venner fra flere andre land og noen av disse har vi fortsatt kontakt med.

Det var også noen få episoder som var mindre hyggelige, men det er vel bare å forvente da over 2 100 mennesker bokstavelig talt er i samme båt i 4 måneder. Det er jo ikke alle som er utstyrt med et vi kaller normal folkeskikk, kø-kultur etc. Det blir lettere å forstå hvorfor det er krig i verden, da det for eksempel blir bråk da folk skal inn på en buss for å dra på utflukt.

Pust med magen og prøv heller å se underholdningsverdien i en hver situasjon, det prøver i hvert fall jeg.

 

Opplevelsene på reisen.
De var det veldig mange av, og vi har så langt ikke hatt tid til å se tilbake til disse gjennom en travel vår og sommer i år. Vi gleder oss til å se på bildene vi tok, se på videoene vi kjøpte om bord, og å lese de 14 reisebrevene jeg skrev under veis og som vi sendte de der hjemme.

Vi opplevde veldig mange spennende land, folk og steder. Så severdigheter vi kun tidligere har sett på TV, og ble kjent med mange hyggelige mennesker. I tillegg har vi fått nye venner fra både inn og utland.

Vi opplevde ekstrem varme, overraskende lite bølger, Panama kanalen med 50 cm klaring på hver side av båten, Suez-kanalen og mye mye mer.

En sen kveld da vi hadde lagt oss, men ikke sovnet opplevde vi plutselig at hele båten ristet kraftig i noen sekunder med en følelse at hele båten hadde ramlet ned seks-syv trappetrinn, deretter var alt som før, inntil det samme skjedde en gang til etter noen minutter.

Dette var utenfor Papa New Guinea og det vi hadde opplevd viste seg å være jordskjelv på henholdsvis 6,0 og 5,4 på Richters skala. Med andre ord hadde vi av alle ting kjørt rett over to store jordskjelv. Etter en stund fikk vi beskjed over høyttaleranlegget som er over alt på båten at båten var uskadd og at alle systemer fungerte normalt. Deretter avsluttet de beskjeden med ønske om ”God natt”.

Dagene etter var dette naturlig nok det store samtaleemne om bord. Det viste seg at mange av de ansatte som har lugarer på dekk 4, dvs. under vann, der hadde rystelsene hvert enda kraftigere enn oppover i båten slik at de hadde tatt på seg redningsvester og satt kursen mot livbåtene, da de trodde vi skulle synke. Vi møtte ingen verken ansatte eller passasjerer som tidligere hadde opplevd lignende. Med andre ord en skikkelig ”En gang i livet” opplevelse.

 

Ble vi syke under reisen?
Ja, kona fikk problemer med en hosting som ikke ville gi seg. Etter noen uker oppsøkte vi derfor legekontoret/sykehuset om bord. Der ble vi tatt svært godt imot, og det viste seg at hosting/luftveis problemer var den mest vanlige plagen om bord, og visstnok ganske vanlig på slike reiser. Det tok under to timer ved første besøk før det var utført legebesøk, diverse prøvetakinger, og utført og vurdert lunge-røntgen.

Like effektiv var faktureringen så regningen ble levert på lugaren samme kveld, og påført den løpende regningen vår. (Etter hjemkomst ble alle utgifter til dette dekket av reiseforsikringen.)

Min kone følte seg veldig trygg og godt ivaretatt og gikk ditt til daglige behandlinger med bla pustemaskin en drøy uke, i tillegg til to antibiotikakurer, m.m. Totalt sett en betryggende opplevelse.

 

Er fire måneder for lenge?
Dette tror jeg var det største spørsmålet vi stilte oss før vi bestilte og reiste. Svaret vårt er: Ja, fire måneder er lenge, men faktisk ikke for lenge. Dvs jeg (mannen i huset) synes nok at tre måneder hadde vært nok, men kona derimot godt kunne ha blitt en måned til.
Du kommer inn i en rytme/boble og tiden gikk faktisk overraskende fort. Vi var heldige med at det ikke skjedde store ting hjemme mens vi var borte, selv om vi bla ville ha vært i to begravelser i perioden.

 

Hva var dårlig?
Det som vi synes var dårlig på vår reise var ett alt for høyt støynivå rundt omkring i båten, spesielt der man spiser. Vi reiste med MSC Poesia og denne båten har ikke på noen som helst slags måte tatt hensyn til akustikk og støy, med tanke på planløsninger, materialvalg og andre tiltak. All fokus ser ut til å ha vært å plass til flest mulig mennesker. Dette har vi også tilbakemeldt til MSC, men klager til MSC blir besvart med en øredøvende stillhet.

Det vi også synes var dårlig på båten var at det var lov å røyke inne i casino på dekk 7 som var ett stort åpent lokale og hvor røyken spredde seg opp via fremre hovedtrapp der vi hadde lugar. Det var i tillegg eget røykerom med flotte skinnmøbler og egen bar, samt egne anviste røykesoner ute på dekk 7 under tak, så røyking i casino virket svært unødvendig på oss.

 

Hva var bra?
Resten var bra, med andre ord det aller meste.

 

Vil vi gjøre det igjen?
Før vi reiste trodde jeg at dette ville bli min siste cruisetur, bla da vi har vært på syv kortere cruise tidligere. Nå da dette skrives i oktober 2023 (vi kom hjem 2. mai 2023) så har vi bestilt tre cruise til. Det første går allerede 1. november 2023 med Norkappekspressen med Hurtigruta fra Oslo 13 dager Norge rundt. Vi reiste jo jorda rundt uten å bli sjøsyke, eller å oppleve store bølger, så får vi se hva vi sier etter Norge ”rundt” på høsten. Så ett cruise i 2024 på 14 dager og 2025 på syv dager.

Nytt verdenscruise står ikke på planen nå, men er heller ikke avskrevet slik jeg trodde før vi reiste.

Før det eventuelt skal bli aktuelt med en så lang reise må det være en annen rute enn sist, og ikke minst med en annen båt for å få nye opplevelser.

Lærte jo også at jordomseiling kan være ett alternativ til pleiehjem da den tiden kommer, håper imidlertid at det blir lenge til.

 

Oppsummering/anbefaling.
Ett av mine mottoer er ”Livet er for kort til å nøle”, med andre ord bestill og reis mens du/dere kan.
Riktig god tur.
Hilsen Roar oktober 2023.

 

Vil du dra jorda rundt med cruiseskip?

Se de spennende alternativene

Kontakt Cruisereiser, så finner vi de beste alternativene for deg

© 2024 Nordmanns-Reiser AS

Driftes og utvikles av God dag,