GO UP

På cruise rundt Japan

Publisert 10.07.19

Jeg har vært på cruise rundt Japan, og her kan du lese en liten reiseskildring fra dette fantastiske eventyret.

Japan er fremmed for de fleste, og enda mer fremmed som cruisedestinasjon. Vi planla reisen i to år sammen med gode venner, og var veldig usikker på om Japan var riktig valg av cruisereise. Det ble motbevist for vi har hatt en fantastisk reise med kultur, historie og natur.

April med Japans kirsebærblomstring fristet som beste tid av året å reise på, men jeg er sikker på at høsten også er flott. Japan har nokså like årstider og tildels klima som oss – det er stor forskjell på nord og sør, men kirsebærtrær fulgte oss hele veien, noen steder avblomstret og helt i nord, rett før knoppene brister.

cruisereiser, cruise, nordmannsreiser,

Vi var en spent gjeng på 14 som la ut på den store reisen og ankom Narita flyplass i Tokyo hvor alt gikk smertefritt og vi var raskt på gaten hvor vi hadde bestilt buss og guide til å ta imot oss. Med en natt hotell i Tokyo var det ikke mer enn vi trengte, vi hadde valgt å bli noen dager etter cruiset istedet. Vårt skip skulle seile fra Yokohama og forestillingen om at Yokohama var en containerhavn og Tokyos havneby ble gjort til skamme. Yokohama er Japans 2. Største by, men ligger som en forlengelse av Tokyo og hadde den fineste havnen jeg noen gang har vært i. En perfekt terminal hvor området rundt var bygget som et uteområde med park, scene og hygge for byens innbyggere. Imponerende.

Vår cruisereise var intensiv. I løpet av 14 dager skulle vi besøke 9 havner, og det var kun 3 sjødager. Første dag våknet vi til innseilingen i Shimitzu hvor Fujifjellet raget I horisonten – en sjeldenhet å se i følge lokalbefolkningen da tåke og skyer ofte gjør det umulig å se toppen. At vi skulle være så heldige var fantastisk.  På kaia sto det musikere og turistkontor og tok imot oss, og på vandring i byen ble vi vinket inn til severdigheter av frivillige guider I blå jakker. Snakk om vennlige mennesker! De viste stolt bilder av barna sine og fortalte på gebrokkent engelsk om byens legender og helligdommer, her var det lett å bli sjarmert.

I Kobe hadde vi to dager. Vi hev oss på lyntoget shikansen og vips så var vi i Kyoto! Gamle områder med uteliv, geishaer, «liksom» geishaer og blomstring – ingenting kan vel være flottere å oppleve på noen få timer! Tilbake ombord kl 2030 – akkurat i tide til å nå middagen!

cruisereiser, cruise, nordmannsreiser,

Kobe bød på nye opplevelser. Byen har vært utsatt for kraftige jordskjelv og områder jevnet med jorden men fremsto som moderne, internasjonal og spennende. Vi fikk med oss gondol til toppen av Rokkofjellet, kobebiff på ekte vis på restaurant som tok kun 6 (og vi var 6), vandring gjennom overbygde gater, myldrende menneskemengder og havneområdet.  En dag med natur og byliv I herlig kombinasjon. Så ble det en flott utseiling med en drink på favorittplassen akter på dekk 11 – kan man bedre ha det?

Har du noen gang hørt om Kochi i Japan? Ikke jeg heller. Med fantasien om en liten by ble det overraskende å finne en travel by med 1 million innbyggere og det flotte Kochi slottet som ble gjenoppbygget etter bombingen 2. verdenskrig. Med parkanlegg med kirsebærtrær i full blomst rundt og 5 etasjer høyt slott å klatre opp fikk vi sett verden med «nye» øyne. Sultne og tørste mager tok oss til byens mathall med masse forskjellige matboder, lokalt øl og sake og retter som vi prøvde uten å vite hva det var. Og selvsagt kun med spisepinner. Vi lærte her at alle ryddet og vasket av bordet etter seg med medbragt klut, en god tradisjon. Våtservietter fikk vi alle steder utlevert sammen med mat, så vi fulgte befolkningens måte å vaske bordene på.

Hiroshima sto så for tur. Alle kjenner Hiroshimas historie, og noe som imponerer over alt i Japan er hvor flinke de har vært til å gjenoppbygge landet etter krigen hvor så store deler av landet var bombet sønder og sammen. Å se fredsmonumentet og parken gjør inntrykk, og ikke minst delen som viser navn over de drepte og historier om familier som ble utryddet.

Fra fredsparken går det båter direkte til  Miyajimaøya. Den hellige øye tar deg bort fra bylivet til en hellig oase hvor tora statuen står i vann ved høyvann og hvor du kan spasere ut på stranden ved lavvann. Praktfull natur, Shintu shrine som er på Unescos verdensarvliste og hyggelige gater.

cruisereiser, cruise, nordmannsreiser,

Skipet seilte også til Jeju Island og Pusan i Sør-Korea. På Jeju Island ble vi overveldet over at byen er så stor, og valgte en tur i nasjonalparken. Deilig terreng, men bratt og vi besteg en av de mindre vulkantoppene. Kultur og historiemuseet var vi glade vi fikk med oss. Her er det mye sagn og mang en lærdom om et ukjent sted.

Pusans fiskemarked er nok verdens største og utrolig å oppleve. Sjeldent mange skjell, fisk, amøbedyr etc I alle mulige farger og størrelser. Lukten en del av opplevelsen. I handlegatene og markedsgatene går musikken for fullt og det er liv og røre. I bakgatene kan du prøve Koreansk kjøkken – det er mange spisesteder. Havnen ligger litt utenfor sentrum, men er ny og flott og det er shuttlebusser til byen eller man kan ta undergrunn.

Vår tur gikk videre over Japanhavet til nordlige Japan og Hakodate på Hakkaidoøya. Det er ikke så langt fra Sapporo og snøkledde fjelltopper ønsket oss velkommen. En praktfull bukt hvor det sies at på klare dager kan man fra fjellet på 332 moh se over til øya Honshu. Nasjonalparker og varme kilder er det flere av. Byen har vært og er internasjonal og en stor, positiv overraskelse. Koselig med butikker og uteliv, gamle kirker fra forskjellige trossamfunn og en gammel festning som byr på spaserturer og flotte trær. Trikk gjennom byen gjør det lett å komme seg rundt.

cruisereiser, cruise, nordmannsreiser,

Aomori nord på Honshu ligger vis a vis Hakodate og her fikk vi testet hva en onsen (varm kilde) er. Vi tok med oss vår uvitenhet og etter mye om og men i resepsjonen fikk klar beskjed om at det var nakenbading, men adskilte garderober og bad. Vel inne syns nok ikke de japanske damene vi vasket oss godt nok og stilte med demonstrasjon av hvordan det skulle gjøres og vi fikk såpe utlevert. Med 41 grader i vannet  ble det en varm og fornøyelig seanse som vil huskes i ettertid som en av de store opplevelsene.

I Aomori har de også Nebuta museet Wa-Rasse. Hvert år feires Nebuta festivalen som sannsynligvis startet som en måte å feie bort latskap blandt gårdsarbeidere.I dag er det en prosesjon med store flåter med fantastiske figurer flere meter høye og brede. Museet tar vare på flåtene og historien – et høydepunkt i tillegg til Mandelblomstringen I Aomori.

En reise tar alltid slutt.Vi hadde tre nye opplevelsesrike dager i Tokyo med nydelige parker, forberedelse til keiserinnsettelse, matopplevelser og ikke minst verdens travleste fotgjengerovergang i Shiboya. Å se ut over byen fra toppen av Tokyo Skytower var også en stor opplevelse. Vi lærte at i Tokyo er det ingen søppelbøtter og alle bærer med seg en liten pose i lomma hvor de tar med eget søppel hjem.

Å ta vår Japanreise på cruise var et godt valg. Vi fikk sett landet fra sør til nord og lært om lokale skikker og historie.  En bestemor lærte oss hvordan retter skulle spises – all lærdom var velkommen. Nå kan vi stå riktig i kø, ta med søppel hjem, spise med spisepinner, takke og bukke og har attpåtil lært å vaske oss!

Finn ditt cruise rundt Japan

Vil du på cruise rundt Japan?